De illusie van herinneringen

De illusie van herinneringen Het ‘woord’ illusie doet direct denken aan optische illusie, omdat we allemaal die visueel misleidende plaatjes wel kennen. Visie is echter niet het enige domein van illusie: ook geheugen kan misleiden, net zoals denken in het algemeen. David Stenbill, Monica Bigoutski, Shana Tirana. Ik heb deze namen zelf bedacht. Als u ze de komende minuten nogmaals tegenkomt, weet u nog waar u ze voor het eerst hebt gezien. U weet, en zal enige flexplek huren breda tijd blijven weten, dat dit niet de namen van B-sterren zijn. Maar stel nu dat u over enkele dagen een lange lijst met namen te zien krijgt, onder andere met enkele B-sterren en ‘nieuwe’ namen van mensen van wie u nog nooit hebt gehoord, en de taak krijgt om alle beroemdheden eruit te halen. De kans is nu groot dat u David Stenbill als beroemdheid zult aanwijzen, hoewel u (uiteraard) niet weet of u zijn naam kent in de flexplek huren enschede context van films, sport of politiek. Larry Jacoby, de psycholoog die deze herinneringsillusie voor het eerst heeft aangetoond, gaf zijn artikel de titel ‘Becoming Famous Overnight’ (‘Razendsnel beroemd worden’).3 Hoe gebeurt dit precies? Begin door uzelf de vraag te stellen hoe u weet of iemand beroemd is of niet. In sommige gevallen zult u van echt beroemde mensen (of beroemde mensen in uw interessegebied) een mentale map hebben aangemaakt, met informatie over die persoon – denk aan mensen als Albert Einstein, Bono of Hillary Clinton. Maar als u over enkele dagen de naam David Sten bi Il tegenkomt, zult u van hem geen mentale map beschikbaar hebben. De naam komt alleen bekend voor -u bent de naam al eens eerder tegengekomen. Jacoby heeft deze flexplek huren almere kwestie aardig geformuleerd: de ervaring van bekendheid heeft een eenvoudig maar krachtig aspect van het verleden, dat
5. Cognitief gemak 69
de indruk wekt dat de ervaring een directe weerspiegeling is van eerdere ervaringen.4 Dit aspect van het verleden is een illusie. De waarheid, aangetoond door Jacoby en andere onderzoekers, is dat de naam David Stenbill bekend overkomt wanneer u hem leest orndat u hem duidelijker ziet. Woorden die u eerder hebt gezien, zullen een volgende keer extra opvallen -u identificeert ze beter flexplek huren nijmegen dan andere woorden wanneer ze kort of onduidelijk worden weergegeven en u zult ze sneller lezen dan andere woorden (met enkele honderden van seconden). Kort gezegd, het cognitieve gemak van het lezen van een eerder gelezen woord is groter dan bij ‘nieuwe’ woorden en het is dit gemak dat de indruk van bekendheid wekt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *