Aanbesteding en uitbestedeing

Als de aan te besteden opdracht is opgenomen in een enuntiatieve vooraankondiging (vooraankondiging) kan de termijn voor inschrijving worden verkort tot 22 dagen bij een openbare aanbesteding en 26 dagen bij een  kantoor huren breda  niet-openbare aanbesteding. Van deze mogelijkheid wordt bij de ontwikkeling van vastgoed echter zelden of nooit gebruik gemaakt. Een niet-openbare procedure duurt dus minimaal 37 + 40 = 77 kalenderdagen. Zelfs bij een inhoudelijk eenvoudige aanbesteding zullen, naast het opstellen van de aankondiging en de selectieleidraden, vaak tientallen dagen gemoeid zijn met het beoordelen van de gegadigden en inschrijvingen. Voor de complexere opdrachten, waarbij in het belang van de opdrachtgever en de opdrachtnemer veel tijd wordt besteed aan de aanmelding, inschrijving en beoordelingen, duurt een aanbestedingsprocedure vaak meer dan zes maanden.
De verkorte procedure kan alleen gevolgd worden, indien het om dringende redenen, die niet te wijten zijn aan de aanbestedende dienst zelf, onmogelijk is de termijnen van de normale procedure aan te houden. Selectie- en uitsluitingscriteria Om een aanbestedende dienst in de gelegenheid te stellen de kwaliteit van de aanbiedende partij te toetsen, is in elk van de aanbestedingsrichtlijnen een hoofdstuk gewijd aan de “criteria voor de kwalitatieve selectie” (uit- sluitingsgronden en geschiktheidseisen). Deze hebben betrekking op de “persoon” van de onderneming zelf en niet op de aanbieding van de onderneming. De selectiecriteria moeten vooraf bekendgemaakt worden en kunnen niet ongestraft worden aangevuld of gewijzigd. De aanbestedende diensten zijn gehouden gebruik te maken van het “gesloten stelsel” van criteria voor de kwalitatieve selectie, dat is opgenomen in de algemene aanbestedingsrichtlijnen. Ze mogen geen aanvullende criteria stellen.
Bij de openbare procedure worden de criteria gebruikt om te beoordelen of de aanbieder aan wie de aanbestedende dienst de opdracht wenst te gunnen, geschikt is om deze opdracht uit te voeren.
Bij de niet-openbare procedure en de procedure van gunning via onder- handelingen dienen de criteria voor de kwalitatieve selectie om tijdens de selectiefase te bepalen welke gegadigden in aanmerking komen voor een uitnodiging tot inschrijving. Een aanbestedende dienst kan daarbij een minimum- en een maximumaantal uit bedrijfspand huren Enschede   te nodigen deelnemers aangeven. Het minimumaantal is vijf (drie bij onderhandelingsprocedure), het maximumaantal kan volgens de richtlijnen vastgesteld worden op twintig. Indien het aantal geschikte gegadigden groter is dan het maximum dat in

COMMERCIEEL VASTGOED
de aankondiging is aangegeven, dient de aanbestedende dienst dit door een vooraf bepaalde en kenbaar gemaakte selectiemethode terug te brengen tot het genoemde maximum. Daarbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan de loting die in het UAR-EG 1991 genoemd wordt of aan een andere objectieve methode. De kantoorruimte huren Almere  keuze voor een methode hangt onder meer samen met de wijze waarop de criteria voor de kwalitatieve selectie zijn geformuleerd. Als er sprake is van minimumeisen, kan de aanbestedende dienst het aantal gegadigden dat hieraan voldoet, in principe alleen beperken door het uitvoeren van een loting. Indien de meest geschikte gegadigde moet worden gekwalificeerd, dienen de criteria zodanig te zijn geformuleerd, dat daarmee een volgorde van geschiktheid kan worden bepaald. Dan kan gebruikgemaakt worden van een wegingssysteem. Gunningscriteria In de gunningsfase worden de ingediende aanbiedingen getoetst aan de gunningscriteria die in de aankondiging staan aangegeven. Daarna zal in beginsel vast moeten staan aan wie de opdracht kan worden gegund. Gunningscriteria hebben uitsluitend betrekking op de kwaliteit van de aanbieding. De algemene aanbestedingsrichtlijnen kennen de volgende twee criteria: • Laagste prijs. Hierbij zijn uitsluitend de ingediende prijzen van belang. Dit criterium wordt vooral gebruikt bij minder complexe en duidelijk gedefinieerde opdrachten. De inspanningen van de aanbieder (het doen van de aanbieding) en van de aanbestedende dienst (voorbereiding en beoordeling van de aanbieding) zijn beperkt. Bij gelijkwaardige aanbiedingen kan loting de beslissing brengen. • Economisch voordeligste aanbieding. Hiervoor worden meerdere criteria gebruikt. In de algemene aanbestedingsrichtlijnen staan criteria die hiervoor als uitgangspunt kunnen dienen (bijvoorbeeld prijs, kwaliteit of leveringstermijn). Alleen als er gebruikgemaakt wordt van het gunningscriterium “economisch voordeligste aanbieding’’, kunnen varianten in de beoordeling worden betrokken. Indien de aanbestedende dienst geen nadere criteria geeft ter invulling van de economisch meest voordelige aanbieding, is hij gehouden het gunningscriterium “laagste prijs” te hanteren. Het is niet toegestaan gunningscriteria te wijzigen nadat de aanbestedingsprocedure eenmaal gestart is. Bij het beoordelen van de economisch voordeligste aanbieding behoudt de aanbestedende dienst in principe een beoordelingsvrijheid, omdat hij een zekere vrijheid heeft om zelf te bepalen welk belang aan bepaalde zaken

BOUW- EN AANBESTEDINGSRECHT

uit de offerte wordt gehecht. Deze beoordeling dient echter wel zo objectief mogelijk en aan de hand van de (van tevoren vastgestelde) nadere criteria plaats te vinden. Punten die van doorslaggevend belang kunnen zijn, moeten vooraf bij de inschrijvers bekend zijn. Indien er geen rangorde wordt aangegeven voor de bedrijfsruimte huren Nijmegen  criteria, kunnen aanbieders ervan uitgaan dat deze gelijkwaardig beoordeeld zullen worden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *