De auto-industrie

Een voorbeeld uit de auto-industrie kwam indertijd van Volvo. Het ging om de bumpers van een van de modellen die in Born te flexplek huren breda Limburg vervaardigd werden. De fraai ontworpen bumpers bleken bij nader inzien minder fraaie financiele resultaten op te leveren. Deze mooie bumpers werden vanuit Zuid-Duitsland met een vrachtauto vervoerd. Door de ‘verkeerde’ vorm konden er maar weinig exemplaren met een vrachtauto vervoerd worden. Meer dan 95% van de lading was lucht. Per jaar had men zo’n 100 000 stel bumpers nodig. Dat betekent honderden vrachtwagenladingen. Om daarnaast maar niet te spreken van de
opslagproblemen (slechts vier per m2). Het was een ‘luchtig’ probleem geworden voor Volvo. Omdat de kunststoffen van Limburg naar Zuid-Duitsland gebracht werden, werd er heel wat onnodig heen en weer gereden. We kunnen dus stellen dat er heel veel verloren energie in de bumper is gaan zitten, letterlijk flexplek huren enschede en figuurlijk. En dat werd met name veroorzaakt doordat designers en inkopers voorheen niet verder keken dan de pure kostprijs van een product op basis van materiaal- en productiekosten. Gelukkig heeft men dit probleem later opgelost door de spuitgietmachines van de leverancier in Born te plaatsen.
70 DEEL 1 VRAAGGESTUURDE LOGISTIEK
In feite is het denken in modules afgeleid van het klantenorderontkoppel-KOOP punt (KOOP). Het KOOP maakt het mogelijk om diverse soorten producten door elkaar te bouwen, varierend van maken op voorraad tot klantspecifiek op order, gebruikmakend van dezelfde bouwstenen in het gehele proces. Het bijzondere van dit nieuwe systematische ontwerpproces op basis van modulariteit is dat het ruim toepasbaar is. Ook bij de bouw van software komen flexplek huren almere we dit principe vaker tegen. Baan (Later Invensys en SSA en nu Infor) heeft daarvoor een initiatief genomen door de software op te delen in hele Objects kleine bouwstenen ( objects geheten). Deze legoachtige blokken zijn zodanig ontwikkeld dat ze als bouwstenen in elkaar kunnen grijpen. Nu is daar de Service nieuwe technologie service oriented architecture (SOA) voor in de plaats oriented gekomen. Met behulp van speciale modelleertools kunnen deze bouw-architecture stenen flexplek huren nijmegen zodanig in elkaar worden gezet, dat software voor de klant op maat (SOA) gemaakt wordt. Ook andere softwareleveranciers komen met dergelijke Modelleertools oplossingen op de markt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *