Een Europese kaart van Afrika

Afbeeldingsresultaat voor site:ilocate.nl

Toen scholen mensen begonnen te beoordelen aan de hand van cijfers, betekende dat een drastische verandering in het leven van miljoenen studenten en docenten. Schoolcijfers zijn een relatief nieuwe uitvinding. Jagers-verzamelaars kregen nooit cijfers voor hun prestaties en duizenden jaren na de agrarische revolutie waren er nog steeds nauwelijks onderwijsinstellingen die ze gebruikten. Aan het eind van het jaar kreeg een middeleeuwse schoenmakersleerling geen stukje papier waarop stond dat hij een tien had voor veters en een mager zesje voor gespen. In de kantoor huren breda tijd van Shakespeare kon een student maar op twee manieren van Oxford komen: met of zonder diploma. Het kwam bij niemand zelfs maar op om de ene student een 7A als eindcijfer te geven en een ander een 8,8. Een Europese kaart van Afrika uit het midden van de negentiende eeuw. De Europeanen wisten heel weinig over de Afrikaanse binnenlanden, maar dat weerhield hen er niet van om het continent op te delen en er grenzen in te trekken.
Pas in het massaonderwijs van het industriële tijdperk begonnen scholen cijfers te geven. Toen fabrieken en ministeries eenmaal gewend waren om in cijfers te denken, volgden de scholen. Ze begonnen de waarde van elke leerling af te meten aan zijn of haar gemiddelde cijfer en de waarde van elke leraar en elk schoolhoofd werd afgemeten aan het cijfergemiddelde van de hele school. Toen de bureaucraten de meetlat eenmaal hadden ontdekt, veranderde de hele werkelijkheid. Oorspronkelijk waren scholen bedoeld voor het onderrichten en onderwijzen van leerlingen en waren cijfers alleen een middel om te zien in hoeverre de scholen daarin slaagden. Maar scholen begonnen zich natuurlijk al snel te richten op het behalen van hoge cijfers. Zoals elk kind, elke leraar en elke onderwijsinspecteur weet, zijn de vaardigheden die je nodig hebt om een hoog cijfer voor een examen te halen niet hetzelfde als een grondige kennis van literatuur, biologie of wiskunde. Elk kind, elke kantoor huren almere leraar en elke inspecteur weet ook dat de meeste scholen voor de cijfers zullen gaan als ze tussen die twee dingen moeten kiezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *