Het voorbeeld

Ik ben dit hoofdstuk begonnen met het voorbeeld van kankergevallen in de Verenigde Staten. Het voorbeeld is opgenomen in een boek voor docenten statistiek, maar ikzelf las erover in een amusant artikel flexplek huren breda van de twee eerder genoemde statistici, Howard Wainer en Harris Zwerling. Hun essay handelde over een grote investering (zo’n l,7 miljard dollar) van de Gates Foundation, gemaakt naar aanleiding van onderzoek naar de kenmerken van successcholen. Veel onderzoekers proberen succesfactoren in educatie te ontdekken door de meest succesvolle scholen te identificeren, in de hoop onderscheidende kenmerken te kunnen waarnemen. Een van de conclusies van het onderzoek flexplek huren enschede was dat de best presterende scholen gemiddeld klein zijn. Uit een onderzoek onder 1662 scholen in Pennsylvania bleek dat 6 van de 50 best presterende scholen klein waren – 4 keer zoveel als je zou verwachten. Door deze uitkomst besloot de Gates Foundation kleine scholen op te richten en sommige grote scholen zelfs op te splitsen. Ten minste 6 andere prominente instellingen, waaronder de Annenberg Foundation, de Pew Charitable Trust en het Amerikaanse ministerie van Onderwijs, volgden dit voorbeeld. Dit alles flexplek huren almere lijkt intu├»tief de juiste keuze. Het is niet moeilijk een causaal verhaal te bedenken dat verklaart waarom kleine scholen beter onderwijs geven, bijvoorbeeld door te refereren aan extra aandacht voor leerlingen.
Helaas is een dergelijke causale analyse zinloos, omdat de feiten niet kloppen. Als de statistici van de Gates Foundation gekeken hadden naar de kenmerken van de slechtst presterende scholen, zouden ze hebben ontdekt dat ook deze scholen kleiner zijn dan gemiddeld. De waarheid is dat kleine scholen niet beter zijn dan gemiddeld; ze verschillen eenvoudigweg meer. Als je al iets kunt concluderen, zo stellen Wainer en Zwerling, dan is het dat grotere scholen beter presteren, in het bijzonder in de hogere klassen, waar het belangrijk is meer flexplek huren nijmegen keuzemogelijkheden te hebben. Dankzij de recente ontwikkelingen in de cognitieve psychologie hebben we nu een duidelijk beeld van wat Amos en ik slechts konden vermoeden: de wet van de kleine getallen is onderdeel van twee grotere verhalen over de werking van onze hersenen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *