Regressie naar het gemiddelde

Uiteraard loofde hij alleen de cadet wiens prestaties aanzienlijk beter waren dan gemiddeld. Maar die cadet had die poging waarschijnlijk gewoon geluk en zou de volgende keer dus altijd minder goed presteren, of hij nu beloond of bestraft werd. Ook zou de instructeur de cadet slechts uitkafferen als hij ongebruikelijk slecht had gepresteerd, waarna verbetering wel kantoor huren breda moest optreden. De instructeur had
een causale interpretatie gegeven van de onvermijdelijke schommelingen in een willekeurig proces. De uitdagende woorden vroegen om een reactie, maar ik vermoedde dat een lesje wiskunde minder goed zou worden ontvangen. In plaats hiervan tekende ik met krijt een kruis op de vloer, vroeg ik aan de instructeurs om hun rug naar het kruis te keren en zonder te kijken twee munten naar het kruis te werpen. We maten de afstand van de munten tot het kruis en noteerden de resultaten van iedere instructeur op een schoolbord. Vervolgens schreven we de uitkomsten in volgorde op, van de beste tot de slechtste prestatie bij de kantoor huren enschede eerste worp. Het werd al snel duidelijk dat de meesten van degenen die bij de eerste worp goed hadden gepresteerd, de tweede keer minder goed hadden gegooid, en dat degenen die bij de eerste worp slecht hadden gepresteerd, bij de tweede worp verbetering lieten zien. Ik vertelde de instructeurs dat datgene wat ze op het schoolbord zagen, in wezen niet verschilde van wat we over de prestaties bij opeenvolgende vliegmanoeuvres hadden opgemerkt: een slechte prestatie wordt vaak gevolgd door verbetering en een goede prestatie door een mindere manoeuvre, ondanks alle complimenten kantoor huren almere en uitbranders. De ontdekking die ik die dag maakte, was dat de vlieginstructeurs gevangen zaten in een ongelukkig patroon: omdat ze cadetten bestraften wanneer de prestaties tegenvielen, werden ze ‘beloond’ met een daaropvolgende verbetering, zelfs al was de bestraffing ineffectief. Bovendien waren de instructeurs niet de enigen die in die val waren getrapt. Ik was op een belangrijk aspect van de menselijke aard gestuit: de feedback die het leven ons geeft, is misleidend. Omdat we kantoor huren nijmegen aardig zijn tegen mensen die ons plezieren en onaardig tegen mensen die ons teleurstellen, worden we statistisch bestraft voor aardig gedrag en beloond voor onaardig gedrag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *