Strategische samenwerkingsverbanden

Afbeeldingsresultaat voor site:ilocate.nl

Strategische samenwerkingsverbanden zijn geen mode, maar zijn vaak noodzakelijk om als onderneming flexibel in te spelen op de snel veranderende omstandigheden of zelfs om te strategische samenwerking overleven. Strategische samenwerking is een samenwerkingsverband tussen twee of meer ondernemingen waarbij de partners hun zelfstandigheid en eigen identiteit behouden en waarvan de invloed op de concurrentiepositie van de partners op de lange termijn nog merkbaar is.
Er bestaat een heel scala aan co-working space breda mogelijke vormen van strategische samenwerking (zie paraallianrie graaf 4.4). De strategische alliantie van Corns IJmuiden en Peugeot/ Citroën kwamen we al eerder tegen. In de luchtvaart zijn strategische allianties inmiddels gemeengoed, denk aan KLM-Northwest. Elke grote luchtvaartmaatschappij heeft voor uitbreiding van ‘het net’ wel eigen partners gevonden of is daarnaar verder op zoek. Zo is ook de automobielindustrie een rijke bron van onderlinge relaties (zie figuur 3.10). Volvo en Renault werken voorts joint venture aan een vrachtwagenalliantie. Volvo heeft in Azië voor truckfabricage een joint venture met het Japanse Mitsubishi en Renault heeft een controlerend belang in Nissan. Voorts heeft Daimler Chrysler een belang van 43% genomen in de truckdivisie van Mitsubishi en heeft het bedrijf tevens een belang van 50% verworven in de divisie vrachtwagens van het Zuid-Koreaanse Hyundai (najaar 2002). GM nam in 2002 Daewoo over co-working space almere voor 1,2 miljard dollar. Met deze overname krijgt GM productiefaciliteiten in Azië, ‘s werelds snelst groeiende automarkt. In hoofdstuk 4 gaan we op strategische samenwerking nader in. In dit hoofdstuk noteren we strategische samenwerking als relevante ontwikkeling.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *